Karštomis dienomis daug judant ir geriant mažai vandens susikaupia šilumos perteklius. Tada žmogų ištinka šilumos smūgis arba perkaitimas. Tai yra tokia organizmo būklė, kai sutrinka kūno temperatūros reguliacija ir pakyla kūno temperatūra, o tai įvyksta, kai šilumos perteklius negali išsiskirti iš kūno. Oda dėl kraujagyslių hiperemijos parausta, žmogus gausiai prakaituoja, organizmas netenka daug skysčių drauge su ištirpusiomis druskomis. Dėl to gali sutrikti raumenų dirglumas ir išsivystyti traukuliai, dar padažnėja pulsas, pakyla kūno temperatūra iki 38oC ir daugiau. Darosi tvanku, skauda galvą, spengia ausyse, padažnėja pulsas iki 110-160 k/min., kvėpavimas tampa paviršutinis virš 20 k/min. Sunkesniais atvejais nukentėjusiajam gali svaigti galva, ima pykinti, temperatūra pakyla iki 40oC, sutrinka širdies veikla, žmogus gali netekti sąmonės ir net mirti.

Keletas patarimų kaip išvengti perkaitimo karštą vasaros dieną...
  1. Kaitrią saulėtą dieną labiausiai tinka dėvėti natūralaus pluošto, laisvus, lengvai ir gerai praleidžiančius prakaitą, šviesius drabužius.
  2. Apsaugai nuo tiesioginių saulės spindulių (kad neištiktų saulės smūgis) reikėtų nepamiršti galvos apdangalo, taip pat svarbi ir apsauga akims – akiniai nuo saulės.
  3. Kad nesutriktų vandens, mineralinių druskų ir vitaminų apykaita, organizmas turi pakankamai gauti skysčių. Per parą sveikas suaugęs žmogus turi suvartoti apie du litrus skysčių. Karštą vasaros dieną skysčių išgerti reikėtų daugiau, nes padidėjęs prakaitavimas ir padažnėjęs kvėpavimas iš organizmo išgarina daugiau vandens. Per karščius reikėtų nuolat po truputį gerti skysčių, nelaukiant kol ims kankinti troškulys (pajutus troškulį, organizmas jau būna dalinai dehidratuotas). Patartina gerti stipresnės mineralizacijos vandenį (sūrų), nes su prakaitu pasišalina mineralinių medžiagų, negerti labai šaltų gėrimų. Gerdami sultis savo organizmą papildysime vitaminais, kurių dalis taip pat pasišalina su prakaitu.
  4. Patartina daugiau valgyti skystų produktų, lengviau pasisavinamų liesų pieno produktų, daugiau vartoti vaisių ir daržovių.
  5. Ypač pavojinga saulės atokaitoje miegoti.
  6. Dirbantieji karštyje fizinį darbą turi kas valandą daryti pertraukas poilsiui vėsioje patalpoje.
  7. Karštą vidurdienį reikėtų vengti tiesioginių saulės spindulių, kuo mažiau būti saulės. atokaitoje. Stengtis kuo daugiau laiko praleisti vėsesnėse patalpose.
  8. Jei yra galimybė patalpose naudoti oro ventiliatorius, kondicionierius.
  9. Negerti svaigalų.
  10. Ypač atsargūs turėtų būti vairuotojai, nes temperatūra mašinoje, jei nėra kondicionieriaus, yra aukštesnė, nei oro, todėl įkaitusioje mašinoje pavojinga būti ilgą laiką. Esant galimybei daryti poilsio pertraukėles, pasivaikščioti pavėsyje, jei įmanoma kelionę atidėti.

Pirmoji pagalba perkaitus ar ištikus saulės smūgiui


ŠU bendruomenės slaugytoja Daiva Kančelkienė